sliten bil

OM MARKNADEN OCH STATEN I DAGENS BILVÄRLD

För ungefär ett och ett halvt år sedan köpte jag mig en ny bil. Inte så ny kanske, årsmodell 1997 och hade gått nära 35.000 mil. En Ford Mondeo kombi diesel som motsvarande mina behov eller åtminstone gav en korrekt återspegling av min ekonomiska situation. Jag köpte den av en gosse i Vitådalen. Han hade använt den till att bogsera ut höbalar till sina hästar.

Ett okänt problem fanns dock. Den startade sällan. Hur man än försökte så gick den inte att få igång. Nytt batteri eller bogsering. Inget fungerade. Så jag betalade 4.500 kronor för den och tog hem den på en släpvagn.

Den hade ett el-fel som kostade mig 1.500 kr. Sedan gick Ford i Öjebyn i konkurs. Första besiktningen gick bra. Andra visade på ett stort hål i ljuddämparen. En ny skulle gå på tolvhundra på Biltema. En alldeles för stor utgift för min ekonomi.

Så när Kalle B från Lakafors skulle åka till Estland med släp och hans bil inte fick dra den vikt han behövde så tyckte jag det var en bra idé att han lånade min bil. Då kunde de repa ljuddämparen, byta kamrem och göra en allmän välbehövlig service.

Det är nämligen så att i Estland kan de reparera och laga bilar för en bråkdel vad det kostar här. Det spelar i stort sett ingen roll vad vfel det är. Det är billigare att fara dit – resan inkluderad.

Närmaste vägen till södra Estland är att åka med färja till Riga från Stockholm. Så Kalle och en polare till honom stack iväg med min bil och släp. Vid Gävle började laddningslampan blinka. Från Uppsala lyste lampan rött hela tiden. De kom ombord på färjan men då hade batteriet dött. Generatorn laddade inte. I Riga så hade batteriet återhämtat sig så bilen startade men lampan började lysa rött. De hade tur och kom fram till en verkstad. I finanskrisens Riga fanns inga bilar på verkstaden. Folk hade inte längreråd att reparera sina bilar på verkstad.  Så verkstadsägaren och mekanikern blev glada. För i det här området var arbetslösheten 30%. Där hans fru jobbade hade en av tio jobb.

För att generatorn skall skicka ström till batteriet så krävs det en förbindelse av två mycket små kolstavar. Dessa slits och är en förbrukningsartikel. De några millimeterstora kolstavarna sitter i en kolhållare som är fastskruvad på generatorn med fyra skruvar. De pressas på plats av en fjäder som strömmen går i. När kolet är sönderslipat så slutar generatorn fungera.

kolhållare och en vanlig tändsticksask

När det är ekonomisk kris så hållerr man inte varor i lager. Lagret säljs ut och intäkterna går till viktigare saker. Verkstadskillarna åkte runt i Riga i drygt fyra timmar innan de fann en ny exakt likadan kolhållare. En timmes monteringsjobb och det hela gick på 40 lats. Det var inte lätt att hitta en ny kolhållare tydligen.

När Kalle gjort sina ärenden och låtit repa min bil så var han på väg hemåt igen. Och så började lampan lysa i Sverige. Vid Gävle Bro var det stopp. Men Biltema fanns sex km bakåt. Så de fick hjälpa att ladda batteriet av en Tornedaling. Och lyckades ta sig till Biltema. Biltema hade ingen kolhållare till denna Bosch-generator. Men Kalle köpte borrmaskin och torx-skruvmejslar. Plockade bort luftrenare med mera och tog loss kolhållaren. Fjädern hade bränts av i den nya kolhållaren. Flyttade kolen till den gamla. Situationen var desperat. Borrade hål i hållaren och drog en liten kabel mellan kol och generator. Använde fjädern från en kulspetspenna. Efter fyra försök så blev polaren desperat. Det småregnade och var mörkt. Han ville skaffa en hyrbil. Kalle gjorde ett sista femte försök och det fungerade. Och bilen fungerar fortfarande. Men det är reparerat av en amatör så en ny kolhållare vore ju bra att ha.

Kalle har inte så mycket mer bilkunskap än vad jag har. Men är situationen knepig så måste man lösa problemet. Här hemma var vi runt till Biltema, Mekonomen, Meca och Laitis. Alla firmor som borde ha denna otroligt vanliga reservdel. Men icke. Så då åkte vi till Nordiska Bil, återförsäljare för Ford och Volvo. Det fanns ingen kolhållare i deras data. Men, man kunde ta och sätta dit en renoverad generator för 4.500 kr. Och jobbet skulle ta mer än två timmar. Så jag gissar det skulle kosta över 7.000 kr.

Jämför med bilens värde/inköpspris. Så du skrev jag mail till Fords huvudlager i Sverige. Och fick till svar.

Den här typen av generator har ingen lös kolbrygga. Därav att ingen eftermarknadskedja säljer den löst.
> Du kan höra med en Bosch verkstad om den kan renoveras för en vettig peng annars är byte enda alternativet.

Jag skrev igen och berättade hela historien. Att den satt med fyra skruvar. En timmers jobb ta bort den och dubbel tid att plocka ner hela generatorn. Kolhållaren måste finns i miljontals exemplar och kostat några kronor i tillverkningskostnad.

Och fick till svar:

Ford tillhandahåller tyvärr inte reservdelar till denna typ av generator.

Så det är så här marknadsekonomin är disfunktionell. Och då kan vandra över till det korkade beslutet som regeringen gjorde när man fattade beslut om att vi inte längre behöver sätta klisterlappar på nummerplåten på bilen som visar att vi betalt fordonsskatt. Det sparar visserligen 40 miljoner årligen, men, men. De som hade invändningar mot detta var polisen som skulle få mer jobb att kontrollera och registrera de som inte betalt skatten.

Jag har de senaste åren fört fram till åtskilliga instanser att man kan spara mera om man går ytterligare ett steg än bara ta bort klisterlapparna. Nu får ju polisen mer jobb. Polisen uppgift kan inte vara att hålla på att registrera och kontrollera om folk betalt sin fordonsskatt. Men så här är det för vår regering är lika knäpp som oppostionen.

Fordonsskatten bör istället läggas på bränslepriset. Och även den obligatoriska trafikförsäkringen samt registerhållaravgiften. När Vägverket fanns på sitt sätt för några år sedan så räknade man med att minst 150.000 bilar kördes omkring oskattade. Förorening, slitage och olycksfallsrisk betalas enligt min modell på ett rättvist sätt om en 5-10 bränslebolag får i uppgift att ta ut samma totalsumma som nu men över bränslepriset. Polisen kan då ägna sig åt mer väsentliga uppgifter. Några register försvinner. Massor med pengar sparas för oss alla. Jag tycker det är en piratfråga alternativt en fråga för ett de förnuftiga.

4 Responses to “”

  1. Björn Felten skriver:

    Ehhh… Angående det sista du skriver: du kanske skulle börja läsa lite på min blogg? Höj bensinskatten med tre kronor litern!

  2. Gustaf skriver:

    Kolla upp shapeways.com .
    De är som en kopieringsaffär som kan göra kopior i plast eller metall av vad som helst som du har en 3D-modell av, exempelvis en mysko bilpryl.

    Jag är inte säker på att det hjälper dig, eftersom man måste kunna göra den där modellen också, men det är en klart upplyftande tanke.

    Om du är tillräckligt intresserad, och skulle vilja få ett konkret exempel på nyttan av att kunna kopiera fritt, skulle du kunna ta kontakt med folk på http://piratfabriken.wordpress.com/
    Där finns garanterat personer som kan göra en 3d-modell av kolhållaren på några få timmar. Om du försöker dig på det här , skulle i så fall vara mycket spännande att se hur det gick!

  3. P. skriver:

    Går det att löda i nya kol i någon av hållarna?

    Annars är ju Ojanperä (I Lule eller Torneå) ett tips då det i Finland verkar finnas lite av varje i reservdelsväg till bilar. Och ofta till priser som man inte trodde var möjligt, jämfört med svenska priser…

  4. Anders skriver:

    Det går att löda. Så länge det fungerar så får det vara.

Leave a Reply